Икона Пресвятой Богородицы «Отрада и утешение. Икона Ватопедская (Отрада, Утешение, Парамифия), значение и фото


икона Богоматери «ОТРАДА» или «УТЕШЕНИЕ» ВАТОПЕДСКАЯ

_________________________________________________

Описание:

Икона «ОТРАДА» или «УТЕШЕНИЕ» находится в Ватопедском монастыре на Афоне в храме Благовещения Пресвятой Богородице. История этого образа связана с событиями, происшедшими 21 января 807 года. Шайка разбойников, решивших ограбить Ватопедский монастырь, высадившись в темноте на берег, укрылась в окрестностях монастыря, намереваясь дождаться открытия ворот обители.

В то время, когда разбойники ждали открытия ворот, закончилась утреня и братия стала расходиться по кельям для временного отдыха. В церкви остался один настоятель монастыря. Вдруг от стоящей вблизи иконы Божией Матери он услышал женский голос, предупреждающий об опасности, грозившей монастырю. Игумен устремил свой взор на икону и увидел, что лики Богородицы и Богомладенца изменились. Ватопедская икона Божьей матери была подобна «Одигитрии», на которой Богомладенец всегда изображается с благословляющей рукой.

И вот игумен видит, как Иисус поднял Свою руку, заграждая уста Богородицы, со словами: «Нет, Мать Моя, не говори им этого: пусть они накажутся за грехи свои». Но Богородица, уклоняясь от Его руки, двукратно произнесла те же слова: «Не отверзайте сегодня врат обители, а поднимитесь на стены монастырские и разгоните разбойников».

Поражённый игумен тотчас собрал братию. Все были изумлены изменением очертания иконы Божьей матери. После благодарственной молитвы перед святым образом воодушевлённые иноки поднялись на монастырские стены и успешно отразили нападение разбойников.

С тех пор Ватопедская икона стала называться «Отрада» или «Утешение», так на этой иконе лик Божией Матери ясно выражает сострадательную любовь, взор Её дышит милосердием и кротостью, а на устах покоится тихая улыбка утешения. Лик же Богомладенца строг.

____________________________________________

Молитвы к Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Отрада» или «Утешение»:

Молитва первая

Надежда всем концем земли, Пречистая Дево Богородице, Уте­шение и Отрадо наше! Не гну­шайся нас грешных, на Твою бо милость уповаем. Угаси пламень греховный и покаянием ороси изсохшие сердца наша. Очисти ум наш от греховных помыш­лений. Приими моления от ду­ши и сердца с воздыханием Тебе приносимыя. Буди Ходатаице о нас к Сыну Твоему и Богу и отврати гнев Его от нас Матер­ними молитвами. Укрепи в нас веру православную, вложи в нас дух страха Божия, дух смирения, терпения и любви. Душевныя и телесныя язвы исцели, утиши бурю злых нападений вражеских. Отыми бремя грехов наших и не остави нас до конца погибнути. Подаждь нам милость Твою и святое благословение Свое всем зде предстоящим и молящимся и всегда пребываяй с нами, пода­вая приходящим к Тебе отраду и утешение, помощь и заступление, да славим и величаем Тя вси до последняго нашего воз­дыхания. Аминь.

Молитва вторая

О Пресвятая Дево, Мати Господа,ЦарицеНебесе и земли! Вонми многоболезнен­ному воздыханию души нашея, призри с вы­соты святыя Твоея на нас, с верою и любовию поклоняющихся Пречистому образу Твоему. Се бо грехми погружаемии и скорбьми обуреваемии, взирая на Твой образ, яко живей Ти сущей с нами, приносим смирен­ная моления наша. Не имамы бо ни иныя по­мощи, ни инаго предстательства, ни утеше­ния, токмо Тебе, о Мати всех скорбящих и обремененных! Помози нам немощным, уто­ли скорбь нашу, настави на путь правый нас заблуждающих, уврачуй и спаси безнадеж­ных, даруй нам прочее время живота нашего в мире и тишине проводити, подаждь хри­стианскую кончину, и на страшном суде Сы­на Твоего явися нам Милосердая Заступница, да всегда поем, величаем и славим Тя, яко благую Заступницу рода христианскаго, со всеми угодившими Богу. Аминь.

______________________________________________

Акафист Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Отрада», или «Утешение»:

Кондак 1

Взбранной Воеводе Победи­тельная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице, но яко имущая державу непобе­димую от всяких нас бед и скорбей свободи, да зовем Ти: Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Икос 1

Ангел множество и вся небесныя воинства славят Тебе, Ма­терь всех Богородицу, яко источаеши радости и утешения сердцам человеков в скорби обретающихся. Тем же и мы печальми обремененнии, надежду спасения в Тебе улучивши, умиленно взываем: Радуйся, материнское к нам грешным благоволение; Радуйся, прибегающих к Тебе крепкое заступление. Радуйся, Божественный благо­сти Подательнице; Радуйся, христианского рода Заступление. Радуйся, яко Тебе вся колена земная Материю Божиею испове­дуют; Радуйся, яко Твоими молитва­ми скорби наша утишаются. Радуйся, Твоим ходатайством прошения благая наша испол­няются; Радуйся, благодать и милость иконами Твоими нам являющая. Радуйся, мир от потопа греховнаго спасающая; Радуйся, яко молящиеся Тебе от всякаго зла сохраняются. Радуйся, яко Твои честныя иконы чудесами прославляются; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 2

Видя чудес множество от честных икон Твоих изливаю­щееся, яко Ты еси молящихся Благая Помощнице, обидимых За­ступнице, ненадеющихся Надеждо, скорбных Отрада и Утешение, болящих исцеление, труждающихся помоще, благодарственно вопием о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум подаждь нам, Всеусердная Предстательнице наша, в на­ходящих на нас лютых скорбех к Тебе прибегати, утешения ищу­щи. Ты же яко Благая, не остави нас во всякой требуемой нам помощи, да таковую получивше взываем Тебе радостно: Радуйся, обуреваемых тихое пристанище; Радуйся, сомневающихся изве­стное утверждение. Радуйся, скорая Помощнице в скорбех и напастех; Радуйся, теплая Заступнице во всяких обстояниях. Радуйся, печали наша Твоим утешением умоляющая; Радуйся, скорбями грехи наша очищающая. Радуйся, в страданиях наших утешение нам подавающая; Радуйся, от внезапныя смерти без покаяния молящихся Тебе избавляющая. Радуйся, от враг видимых и невидимых нас охраняющая; Радуйся, от нападения злых человек спасающая. Радуйся, во всяких нуждах прибегающим к Тебе помогаю­щая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 3

Силою свыше укрепи нас, Благая Владычице, к Твоему заступлению с верою притекающих и Твоего посещения и промышления сподоби, мрак уныния и скорбей облегших нас отгоняя, да спасаеми Тобою вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи богатство милосердия неизреченное, всем просящим руку помощи простираеши, неду­ги врачуя, скорби утоляя, страсти угашая. Не презри нас, Благая Владычице, в печалях и скорбех наших к Тебе притекающих и вопиющих: Радуйся, Единая всех Мати, милосердие нам являющая; Радуйся, милости Своей со­кровищницу всем открывающая. Радуйся, родителей скорбящих о чадах своих заблудших печаль утоляющая; Радуйся, вдовствующих под­крепляющая. Радуйся, сиротствующих добре устрояющая; Радуйся, всех скорбящих уте­шение. Радуйся, отчаявающихся едина Надеждо; Радуйся, изнемогающих от уныния Заступнице и подкреп­ление. Радуйся, болящих телом и душею благонадежное посещение; Радуйся, различными недугами одержимых премудре уврачевание. Радуйся, яко Тобою по мере веры подается совершенное ис­целение немоществующим; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 4

Буря многих бед и напастей содержит нас и волнения их в мире терпим. Ты же, яко Милостивая Мати Спаса нашего Гос­пода, воздвигни руце к Сыну Твоему, да призрит на лютыя сердец наших и исхитит нас из пучины отчаяния, вопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышащи, Пресвятая Дево и Мати, яко являла и являеши многую милость роду христианскому, не оставляй нас во дни скорби и напасти и избавление от сих даруй, молим Тя: храни и заступи всех нас от всякия беды и печали, да в мире воспеваем Ти сице: Радуйся, Заступнице наша, Твоим всемощным заступлением от всякия нужды нас избавляю­щая; Радуйся, усердное моление ко Господу о нас приносящая. Радуйся, Своим предстательством праведный гнев Божий уто­ляющая; Радуйся, на милость Его к нам приклоняющая. Радуйся, Твоею помощию уповающих на Тя не оставляющая; Радуйся, добре подвизающихся укрепляющая. Радуйся, на благое и душе­полезное нас наставляющая; Радуйся, души обремененныя заботами житейскими к попе­чению духовному направляющая. Радуйся, всех верных благое мздовоздание; Радуйся, в забвении долга и чести живущих правосудное на­казание. Радуйся, в пленении, во узах сущих подкрепление и возвраще­ние; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 5

Богосветлые чины ангельския славят Тебе, яко Матерь всех и Богородицу. Мы же Тебе, Заступнице нашей, поклоняющеся, умиленное благоволение прино­сим и уповающи на Твою ми­лость смиренно молим Тя: милостива пребуди к нам, Владычице, и избави нас от бед и скорбей, да всегда прославляем Твое ми­лосердие зовуще Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша силы небесныя, яко Твоею молитвою гнев Божий утоляется, прославляют и велича­ют Твое милосердие. Мы же грешнии на земли зряще Тебе, изображенную Пречистую Бого­матерь, умиленно взываем:

Радуйся, Матерь рода христи­анского, милосердие нам являю­щая; Радуйся, у Престола Сына Твоего непрестанно о христианах молящаяся. Радуйся, любовию Своею гре­хи наши покрывающая; Радуйся, Твоею милостию нас заступающая. Радуйся, источник отрады и утешения всем источающая; Радуйся, от междоусобия и распри нас охраняющая. Радуйся, вражду и ненависть миром и любовию утоляющая; Радуйся, скорбь и смущение сердец наших умиляющая. Радуйся, гневливостью одержимых вразумляющая; Радуйся, в мире со всеми живущих Отрада и Утешение. Радуйся, суетная прелести ми­ра сего презирати нас научаю­щая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 6

Проповедуют милости и чуде­са Твоя, Богомати, вси люди православнии, ибо честным Сво­им покровом охраняеши весь род христианский. Тем же вопием Ти: избави Твоими молит­вами всех нас от бед и напастей, да воспоим вси Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия благодать светозарная от пречудных икон Твоих, Богомати, пред ними мы припадающе молим Тя: отгони облак нашедших на нас искушений, да вопием Ти: Радуйся, честныя иконы Твоя чудесами прославляющая; Радуйся, молящимся пред си­ми иконами с верою прошения исполняющая. Радуйся, в бедах сущих засту­пающая; Радуйся, уповающим на Тя спасение подающая. Радуйся, Предстательница пред Богом, за всех нас мо­лящаяся; Радуйся, Заступнице рода хри­стианского, от Бога нам даро­ванная. Радуйся, яко Ты еси храмов наших первейшее украшение; Радуйся, домов христианских благословение. Радуйся, православных людей Покров и Заступление; Радуйся, всего мира очищение. Радуйся, вся благополезны просящим у Тебе дарующая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 7

Хотящи явити милосердия Своего бездну повелела, Пречи­стая, игумену обители Ватопедския на Афоне врат обители их не отверзати, да избегнут Твоим ходатайством по суду Божию предстоявшего нападения вражескаго и тако избавльшеся милостию Твоею беды и напасти вси иноцы воспеша Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивное чудо явила, Богомати, инокам спасение, от святыя ико­ны Своея изрекла еси, но и зрак лика Твоего Пречистаго Сына сущии на иконе изменила еси. Сего ради видевше чудо сие велие и преславное вси люди возопиша Ти: Радуйся, святыя иконы Своя на земли во спасение всем явити благоизволившая; Радуйся, иконами Своими ми­лосердное нам заступление яв­ляющая. Радуйся, чрез святыя изобра­жения Твоя чудеса и ныне ис­точающая; Радуйся, ими наша скорби и печали утоляющая. Радуйся, яко на икону Твою взирающе Тебе Самой покло­няемся; Радуйся, Твоим милостивым заступлением мы грешнии спаса­емся. Радуйся, Твоими святыми ико­нами град наш освятившая; Радуйся, теми сердца верую­щих возвеселившая. Радуйся, грады и веси Российския Своими чудотворными ико­нами от разорения спасшая; Радуйся, страну нашу от порабощения избавлявшая. Радуйся, утешением и радостию молящихся пред Твоею честною иконою возвеселяющая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 8

Странники и пришельцы на земли вси есмы, по глаголу Апостолову: беды от врагов, скорби от близких, печали от лжебратии и сродник терпяще, в лишениях многих. Ты же, Владычице, яко Милостивая Утешительнице, настави нас к тихому пристанищу и моли Сына Твоего утешение и радости нам даровати, да всегда вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Все житие наше на земли болезненно и печали бывает причастно: слава не стоит, богат­ство мимо течет, друзи и иск­реннии смертию отъемлются, немоществует тело, изнемогает и дух наш. К Тебе убо прибегаем, о Богомати, пред Пречистою иконою Твоею припадающе, ис­полни радости и утешения скор­бное сердце наше, да вопием Ти: Радуйся, всех к Тебе прибега­ющих милостию Своею покры­вающая; Радуйся, Милостивая, и нас милующая. Радуйся, Домостроительнице, жизнь нашу добре устрояющая; Радуйся, отрадою и утешением печали наши утоляющая. Радуйся, с Сыном Твоим и Богом вечно царствующая; Радуйся, Ему о нас моления всегда приносящая. Радуйся, жестокость сердца нашего умягчающая; Радуйся, отчаявшихся надеж­дою возвеселяющая. Радуйся, Твоим заступлением враждующия на нас отводящая; Радуйся, от козней духа злобы нас спасающая. Радуйся, верующим противу диавола силу и мужество подаю­щая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское ви­де Тя, Богомати, у Престола Сына Твоего, предстоящую и за вся христианы молящуюся, восх­валяет Тя, яко сильным Своим предстательством грешных заступаеши, прибегающих к Тебе от бед избавлявши, печали наша отрадою утоляеши и молишися о всех верою зовущих: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не возможет по достоянию восхвалити Тя, Пресвятая Богороди­це, и воспети неисчетныя чудеса Твоя, ими же нас просвещаеши. Мы же Твои благодеяния ве­дающе, душею радующеся Тебе глаголем: Радуйся, от напастей Твоим предстательством нас защищаю­щая; Радуйся, от всяких бед Своим ходатайством нас изимающая. Радуйся, от належащего праведнаго прещения Божия Твоим умилением нас освобождающая; Радуйся, от нашествия вражия нас спасающая. Радуйся, от домашния вражды и брани единокровных миром ограждающая; Радуйся, от смертоносныя яз­вы прибегающих к Тебе с несумненную верою исцеляющая. Радуйся, правосудие Божие умилостивляющая; Радуйся, страны нашея православныя Защитнице. Радуйся, всех верующих Бла­гая Заступнице; Радуйся, всех труждающихся помощь и укрепление. Радуйся, теплая за всех нас Предстатель­нице; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 10

Спасти хотя род человеческий от вечныя муки и прелести вражия Человеколюбец Господь Те­бе, Матерь Свою, дарова земным во отраду и утешение, да будеши обидимым Заступнице, отчаявающимся Надеждо, скорбящим радование, печальным утешение и всех в нуждах и напастех к Тебе прибегающих спасаеши вопию­щих верно: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси и заступление всем с верою и любовию притекаю­щим к Тебе, Пречистая Владычи­це, тем же молим Тя: заступи и покрый и огради всех сирых и безпомощных нас от искушений, озлоблений и бед с любовию взывающим: Радуйся, Мати Божия, любо­вию материнскою нас возлюбив­шая; Радуйся, яко Твоя материнская молитва много может, Владыку умилостивляющая. Радуйся, Милосердная, двери милосердия Божия нам отвер­зающая; Радуйся, к делам милосердия нас возбуждающая. Радуйся, Святыя Заповеди исполняти нас научающая; Радуйся, любити своего ближняго нас наставляющая. Радуйся, грешники к покаянию призывающая; Радуйся, находящий на нас облак печалей и скорбей разсеявающая. Радуйся, пламень страстей на­ших угасающая; Радуйся, мрак искушений из­гоняющая. Радуйся, Твоим к Богу проше­нием вся полезная нам подаю­щая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 11

Пение всеумиленное прино­сим Ти раби Твои, Богородице, яко всесильней Заступнице рода христианского: к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы про­ливаем, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарно сияют иконы Твои святыя, проявленныя на освяще­ние наше и утешение. Мы же с любовию чтуще их с верою при­падаем пред ними и вопием Ти: Радуйся, Мати Бога Истиннаго, благочестивыя души просвещающая; Радуйся, Утешительница наша, обремененныя сердца умиряющая. Радуйся, всем Тебя призываю­щим руку помощи простираю­щая; Радуйся, Тебе Материю Божией именующим и почитающим нам непрестанно помогаю­щая. Радуйся, уповающим на Тя и в вере живущим непостыдный конец живота подающая; Радуйся, во внезапных бедах на нас находящих подкрепляю­щая. Радуйся, от насилия и от внезапныя смерти охраняющая; Радуйся, от татей ограждаю­щая. Радуйся, в сердцах наших зависть и небратолюбие искореняющая; Радуйся, от наветов, клеветы и поношений защищающая. Радуйся, отступающих от веры и церкви вразумляющая и на путь правый возвращающая; Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 12

Благодать Божественную исп­роси нам у Сына Твоего, Пречи­стая Богородительнице, и про­стри руку помощи, покрый нас кровом крилу Твоею, избави от облежащия беды и напастей, от­гони от нас всякаго врага, и супостата, умири нашу жизнь, Владычице, и в печалех бедствующим помози, да спасаеми То­бою воспеваем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Твои милости и чуде­са, Богородительнице, хвалим Тя вси, яко твердую Предстательни­цу нашу, веруем и надеемся, яко испросиши, Благая, временная и вечная всем воспевающим Тя сице: Радуйся, непостыдное наше Упование в животе и по пред­ставлении нашем; Радуйся, уповающим на Тя в мире конец живота подающая. Радуйся, всех искренне верую­щих благословляющая; Радуйся, маловерных и суевер­ных вразумляющая. Радуйся, непочитающих икон Твоих святых наказующая; Радуйся, поклоняющимся ико­нам Твоим и Тя на помощь призывающим помогающая. Радуйся, гордостию ума одер­жимых и от святыя Церкви отхо­дящих смиряющая; Радуйся, благами мира сего прельщающихся и попечение су­губое о них имущих светом бла­га истиннаго озаряющая. Радуйся, в юности доброму и чистому житию Наставнице; Радуйся, в старости от сердечнаго окаменения Охранительнице. Радуйся, Радосте наша, отраду и утешение верным дарующая.

Кондак 13

О, Всепетая и Всемилостивая Мати, Пречистая Госпоже Бого­родице! Услыши глас молящихся рабов Твоих и приемши сие малое моление наше, избави нас от всяких бед, скорбей и напа­стей: подаждь нам в жизни руку помощи, враги наша разжени, недуги наша исцели, всякую зло­бу и вражду отжени от нас, в печалех житейских отраду и утешение даруй и будущия изми муки о Тебе вопиющих: Алли­луиа, аллилуиа, аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

_____________________________________________

Также читайте у нас на сайте:

Первое Православное радио в ФМ диапозоне!

Можете слушать в автомобиле, на даче, везде где у вас нет доступа к Православной литературе или другим материалам.

«Отрада и Утешение» - одна из величайших икон Божией Матери. Она приходит на помощь каждому верующему, помогая в самые тяжкие минуты жизни.

Православная святыня «Отрада и Утешение» имеет особое почтение в христианстве уже многие столетия. Она таит в себе благодать и истинную веру, весть о помощи и нетленную надежду. Она является вечным талисманом и защитником для всего православного народа, даруя спасение своими чудотворными божественными свойствами.

История иконы «Отрада и Утешение»

Появление иконы Богоматери «Отрада и Утешение» берет свое начало в далеком прошлом. Её чудодейственные способности открылись несколько веков назад, поразив христиан, которые стали почитать и уважать святыню.

В данном образе собрана огромная сила и величие. В IV веке икона была написана в честь чудеснейшего возвращения царя Аркадия домой, который был обязан спасением Богородице. С самого первого дня икона начала творить поистине великие чудеса, тем самым заслужив полное доверие людей.

Где находится чудотворный образ

В наши дни икона, как и ранее, хранится в Ватопедском монастыре на горе Афон. Её не менее почитаемые и чудотворные списки украшают иконостасы следующих священных обителей России:

  • храм Спасо-Яковлевского монастыря в Ростове;
  • церковь на Ходынском поле в Москве;
  • Казанский собор Новодевичьего монастыря в Санкт-Петербурге, а также храм иконы «Отрада и Утешение» на улице Дыбенко.

Описание иконы «Отрада и Утешение»

На святой иконе изображена Дева Мария. На руках у Нее Богомладенец, Она прижимает Его правую руку к Своей щеке, а в другой руке у Младенца изображен свиток.

Святыня написана очень искусно и красиво. Полностью данный лик Божией Матери видело небольшое количество людей, но Её глаза, которые всегда отлично видны верующим, завораживают своей проницательностью, непорочностью и добротой. У православных людей, которые смотрят в глаза Богородице, возникает чувство, будто Её взгляд проникает в самую душу, согревая изнутри.

О чем молятся перед чудотворной иконой

Чудесная икона является для многих христиан символом спасения и защиты. К ней обращаются за помощью с просьбами:

  • избавить от болезней телесных и душевных;
  • уберечь от горя, страданий, бед, которые связаны с ураганами, наводнениями, бурями и войнами;
  • не дать сбиться с пути, отыскать свое истинное предназначение;
  • обрести силу воли;
  • избавить от грехов , от поступков злых и греховных помыслов;
  • обрести надежду.

Помимо этого, святыня способна уберечь и помочь справиться с любыми трудностями и неприятностями, которые возникают в жизни верующих. Она дарует силы жить дальше и побороть беды.

День празднования иконы «Отрада и Утешение»

Официальным днем, когда люди отдают свое почтение и уважение святой иконе, считается 3 февраля . В этот день многие христиане со всего мира посещают службы в храме, возносят молитвы перед чудодейственной иконой Богоматери «Отрада и Утешение».

Молитва перед иконой

«О единственная наша Надежда и Утешение! Наша Спасительница от бед всех! Перед Тобой стою на коленях, Тебе молитвы свои читаю. Молю Тебя, Великая Богородица, защити от всех неприятностей, укрой от зла и врагов. Не дай сбиться с пути истинного, направь на верную дорогу, придай сил и уверенности. Не оставляй нас в одиночестве. Исцели от болезней и прости все грехи наши. Лишь в Тебе наше спасение. Непрестанно буду возносить я молитвы свои к Тебе и почитать Тебя не перестану. Да будет на все воля Божия. Аминь. Аминь. Аминь».

Святой образ Богородицы «Отрада и Утешение» — это величайшая и поистине чудотворная икона. Она приходит на помощь каждому верующему, чьи молитвы наполнены добротой, искренностью и верой. Мы желаем вам мира в душе, успехов, и не забывайте нажимать на кнопки и

03.02.2018 05:13

Чудотворная икона Богоматери, названная в честь горы Киккос, помогает людям исцелить самые тяжелые недуги. Обратившись...

Икона «Отрада и Утешение» по-гречески называется Парамифия. Ватопедский монастырь расположен в Афоне, основан он еще императором Константином Великим. Название Ватопед – «куст отрока» – связано с чудесной историей спасения царевича Аркадия, сына императора Феодосия Великого. В 395 году, когда император и царевич плыли на корабле, разразилась буря, и Аркадий упал за борт и исчез в волнах.

Потрясенные путешественники пристали к берегу, где находился Афон, и начали поиски тела царевича. Обойдя весь берег, они дошли до плотных зарослей кустарника и вдруг в самых зарослях нашли живого, промокшего, но крепко спящего царевича. Когда мальчик проснулся, то рассказал, что своим спасением он обязан помощи и заступничеству Божией Матери. Куст был назван «вато пед» – «куст отрока», в память об этом событии получила такое название и обитель, которая уже была основана вблизи Святой горы.

В честь этого события Феодосий Великий принес монастырю большие дары, расширил его, а на том месте, где был найден живой и здоровый царевич Аркадий, устроен алтарь. На освящение его приезжал Константинопольский патриарх Нектарий и, конечно, сам спасенный чудом царевич.

Икона Божией Матери «Отрада» (ее в русской традиции называют по-разному: «Отрадо и Утешение», руководствуясь словами из молитвы, по-другому – «Отрада» или «Утешение») была написана также в то время. Тогда она относилась к типу Одигитрии-Путеводительницы – оба, и Богоматерь, и Младенец смотрят на нас, Она указывает на Сына как на Путь, а Он поднял ручку в благословляющем жесте.

Все изменилось в IX веке, когда в 807 году произошло событие, вследствие которого написанное человеческой рукой изображение изменилось под действием небесных сил, в чем выразилось особое покровительство Богородицы этой обители. После этого икона и получила свое окончательное название Парамифия – Отрада или Утешение.

В январе того года на монастыри, которые выросли вокруг и на склонах Святого Афона, решила напасть шайка разбойников под предводительством их вождя Вардухана. В ночной тьме злодеи высадились на берег и спрятались в том же густом кустарнике, ожидая открытия утром монастырских ворот. Но волей Пречистой всё пошло не так, как они задумали. С рассветом, после утрени, насельники разошлись по кельям отдохнуть немного перед дневными трудами. В храме остался только настоятель, стоявший на молитве перед иконой Пресвятой Девы.

Вдруг от иконы раздался голос Её, который говорил, чтобы сегодня братия не открывала дверей обители, а напротив, сама вышла на монастырские стены и дала отпор разбойникам. Внимательней взглянув на икону, настоятель увидел, что лики Пречистой и Младенца как бы ожили, и услышал и диалог. Иисус поднял ручку к устам Матери и просил Ее промолчать, не предупреждать братию, чтобы наказать монахов за грехи. Но, удержав Своей рукой руку Сына и отведя лик от нее, Она вновь повторила свое предупреждение.

Затем изображение застыло. На нем сохранилось выражение лица Богоматери иное, чем обычно на Одигитриях, – нежное, сострадательное, а лик Младенца-Христа, напротив, исполнен гнева и решимости воздать по заслугам за грехи.

Игумен последовал повелению Богоматери, собрал братию перед изменившейся иконой, ставшей нерукотворной, и все вместе они, произнеся молитву, воодушевленные столь явным заступничеством Царицы Небесной, которая указала им путь к спасению даже против воли Своего Сына и Господа, вышли на монастырские стены и прогнали разбойников от стен Ватопеда.

Теперь по сей день перед иконой горит неугасимая лампада, и списки с нее разошлись по всем странам христианского мира.

Какое чудо произошло

Вдобавок к чудесам, связанным со спасением царевича Аркадия и монашеской братии Ватопеда по воле Божией Матери через Ее икону «Отрада», известно еще чудо из жизни святого преподобного Неофита, который был просмонарием этой иконы – то есть монахом в сане иереея, который должен был нести неотлучную службу перед образом.

Так получилось, что Неофит был вынужден по направлению настоятеля отправиться по делам на подворье Ватопедского монастыря на остров Эвбею. Но на том острове он тяжко и безнадежно заболел. Чувствуя приближение кончины, монах стал слезно молить Пречистую, чтобы Она не дала ему испустить дух вне стен родной обители. И вблизи себя услышал Ее голос, который сказал ему, чтобы он возвращался в Ватопед, а через год готовился отойти ко Господу.

Неофит вернулся в обитель, и через год, поднимаясь по лестнице к иконе после причастия, он снова услышал Ее голос, говоривший, что время его пришло. Когда он вернулся к себе в келью, то почувствовал себя плохо, призвал к себе братию, попросил прощения у всех и отошел к Богу и Матери Божией, которая говорила с ним и заступалась за него.

Значение иконы

С тех пор в приделе, где находится икона «Отрада», много веков подряд перед ней теплится неугасимая лампада и ставится большая свеча, совершаются пострижения в монашеский сан всех, кто приходит, чтобы стать частью монастырской братии.

Распространенное нахождение в российских храмах этой иконы сегодня носит особый характер. Оно вновь напоминает об особом покровительстве Божией Матери над нашей Родиной, которая переживает нелегкое время – искупительное время перерождения, время атак на духовную, социальную, государственную нашу стойкость. И снова Пречистая нежно отводит заграждающую Ее святые уста ручку Сына и предупреждает нас о возможности угроз вне нас и в нас самих.

«Утешайте, утешайте народ Мой!» (Ис. 40:1) – так повелел Бог Своему пророку, обращаясь к томившимся в Вавилонском плену иудеям.

Спустя столетия Симеон Богоприимец тоже ожидал «Утешения Израилева» (Лк. 2:22). Христос-Младенец явился ему на руках Марии, Матери Своей – явился как один из многих младенцев, принесенных в Иерусалимский Храм. «Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыка!» – проговорил потрясённый старец. Он был потрясён не видимой славой Господней, как Исайя или Иезекииль. Ему открылось Слава Божия – словно в гласе хлада тонка (3 Цар 19:11-12) – в хрупкости принесенного Младенца, в приоткрывшейся старцу тайне Креста и Гроба…

Младенец вырос и вышел на Своё крестное служение, и пришел в капернаумскую синагогу, и открыл книгу пророка Исайи.

«Дух Господень на Мне; ибо Он помазал Меня благовествовать нищим, и послал Меня исцелять сокрушенных сердцем, проповедывать пленным освобождение, слепым прозрение, отпустить измученных на свободу, проповедывать лето Господне благоприятное» (Лк. 4:18,19).

«Отпустить измученных на свободу» – или, по церковно-славянски, «отпустити сокрушенныя во отраду…

Да! Отпускай на свободу измученных,
Отрок, чье имя прекраснее всех.
в горы взойди неприступными кручами,
в старости Сарре дарующий смех.

…Незадолго до Сретения совершается празднество в честь этой прекрасной иконы, носящей имя «Отрада и Утешение». Младенец, вернее, Отрок, облачен в зелень риз Духа – на Нём Дух Господень, давший Ему помазание, Дух Христов. И хитон Отрока – долгожданного Утешения Израилева, Отрока, которого Бог Отец помазал елеем радости для того, чтобы Он отпускал измученных на свободу, был последней и единственной Отрадой для тех, чья и душа, и кости сокрушены – хитон Его бел, как снег. Преображенная, обОженная плоть Сына – начало нового творения, начало великой радости мира…

Крылья голубки распахнуты в стороны –

лето Господне, и колос, и песнь!

Да! Сквозь пустыню, дорогой неторною –

Дождь – на руно, и завет Его – радугой,

петь Его, слышать и видеть весь день!

Да! Он ведет, Он берет тебя за руку –

пальцы влагая в следы от гвоздей.

Сам Он – чудесней видений и знамений,

в старости Сарре дарующий смех,

явленный Боже и Боже являемый,

Отрок, чье Имя прекраснее всех.

И Церковь в лице Богоматери причащается этой тайне Богочеловека, тайне Сына Божия, отпускающих на свободу измученных царством зимы и смерти.

«…саму руку Владыки всех
Получив…
Изливая свет, она виделась мне невещественно,
Непрестанно и невечерне. (…)
Она и чашею Божественного Духа
И безсмертного потока сделалась для меня» (преподобный Симеон Новый Богослов).

Это прикосновение руки, осязание руки Христа устами – образ Евхаристический. Он часто присутствует в иконописи. Особенно ярок он на иконе Положения во гроб, когда апостол Иоанн касается устами длани Умершего смертью Крестной, а Богоматерь лобызает Лик Сына. Этот Евхаристический образ присутствует и на иконе «Отрада и Утешение». Христос – утешение народа Своего, Церкви Своей. Христос – Распятый, Христос – который «был мертв, и се, жив во веки веков, аминь» (Откр.1:18), Христос, раздающий Себя в Евхаристии – просто и без упреков (Иак.1:5), Христос, имеющий ключи ада и смерти (Откр.1:18), имеющий полную власть над врагами…

Лик Отрока грозен. Не таким ли Он был, когда Петр уговаривал Его не идти на смерть? Он отверг искушение, Он преломил Себя на Кресте, Он дал вкушать Плоть Свою, Он, Воскресший – есть истинная Отрада, истинное Утешение Церкви Своей. И только Церковь может раздавать и дарить Его – Отраду и Утешение Свое – всем, теснимым врагами. Ибо Он сразился с последним врагом – смертью – и сломил в Себе ее жало. И Тело Победившего смерть питает нас, и Кровь Его течёт в жилах наших…

Воспой, наполни гласом даль,
утешь,
утешь!
Кто плачет – отложи печаль,
и пей, и ешь.

Спасти голубку из сетей –
Его народ –
Наш Бог кратчайшим из путей
грядет,
грядет!

Объяты страхом те, кто с Ним
и позади.
Он на неслыханном пути –
один,
один.

Не победить Его в суде,
Не побороть.
…О, будь же милостив к Себе,
Господь,
Господь!..

Когда на солнце ляжет тень –
свершится срок,
и будет лишь Господь в тот день
высок,
высок…

…Воспой, наполни гласом даль,
утешь,
утешь!
Кто плачет – отложи печаль,
и пей, и ешь –

Он одолел ночной туман –
зарей,
зарей, –
всех позовет по именам
навек Живой.

История иконы крепко соединена с Ватопедским монастырем на Афоне, а так же с императором Феодосием Великим, сын которого, Аркадий, упал с корабля в море во время бури. Беда эта случилась в 395 году близ монастыря. Корабль едва пристал к афонскому берегу. Путники Аркадия тщетно искали бездыханное тело в прибрежной полосе, совсем уже отчаявшиеся, они хотели вернуться на корабль. В последний миг внимание всех привлек куст. Когда все подошли к нему поближе, то увидели царевича спокойно спавшего в тени куста. Он рассказал своим друзьям, что спасло его заступничество Богоматери, к которой он успел обратиться в последнюю секунду жизни перед явной погибелью. Император Феодосий Великий помог созданию обители на месте чудесного спасения сына. Монастырь назвали Ватопед, что в переводе с греческого означает «куст отрока». В алтаре соборного храма поставили образ Пресвятой Богородицы и дали иконе имя «Отрада», через годы добавилось еще одно слово - «Утешение». Это случилось после того, как чудотворный образ спас Ватопедский монастырь от разбойников и разграбления, такое нападение было совершено в 807 году.

Икона «Отрада и Утешение» очень почитаема на Руси, в храмах есть много списков. Пресвятая Богородица, не лиши народ русский Своего Покрова.

Молитва перед иконой Пресвятой Богородицы «Отрадо и Утешение»

О, Пресвятая Госпоже Богородице, Отрадо и Утешение наше! Воззри милостивно на люди предстоящие с верою и любовию и покланяющиеся Пречистому Образу Твоему приими наше хвалебное пение и пролей теплую Твою молитву о нас грешных ко Господу, да презрев вся наша согрешения, спасет и помилует нас, О, Предивная Владычице! Покажи на нас чудные милости Твоя, сохрани пастырей Церкви и вся христианское воинство. Молим Тя умиленно, избави и всех нас от всякия скорби, настави на путь всякия добродетели и благостыни, спаси искушений, бед и болезней и изьми от нас оклеветания и свары, сохрани от молниеноснаго грома, от заполения огненнаго, от града, труса, потопа и смертоносныя язвы, подаждь нам Твою милостивую помощь в пути, и в мори и на суши.
Се бо Всемилостивая Владычице во уповании несомнением Тебе нашу убогую молитву возносим. Не отрини наших слез и воздыханий, не забуди нас во вся дни жизни нашея, но всегда пребывай с нами, и Твоим заступлением и ходатайством у Господа подавай нам отраду, утешение, защиту и помощь, да славим и величаем и ублажаем Тя во вся роды во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Надежда всем концем земли, Пречистая Дево Богородице, Утешение и Отрадо наша! Не гнушайся нас грешных, на Твою бо милость уповаем. Угаси пламень греховный и покаянием ороси изсохшие сердца наша. Очисти ум наш от греховных помышлений. Приими моления от души и сердца с воздыханием Тебе приносимыя. Буди Ходатаица о нас к Сыну Твоему и Богу и отврати гнев Его от нас Матерними молитвами. Укрепи в нас веру православную, вложи в нас дух страха Божия, дух смирения, терпения и любви. Душевныя и телесныя язвы исцели, утиши бурю злых нападений вражеских. Отыми бремя грехов наших и не остави нас до конца погибнути. Подаждь нам милость Твою и святое благословение Свое всем зде предстоящим и молящимся и всегда пребываяй с нами, подавая приходящим к Тебе отраду и утешение, помощь и заступление, да славим и величаем Тя вси до последняго нашего воздыхания. Аминь.

Молитва третья

О Пресвятая Дево, Мати Господа, Царице Небесе и земли! Вонми многоболезненному воздыханию души нашея, призри с высоты святыя Твоея на нас, с верою и любовию поклоняющихся Пречистому образу Твоему. Се бо грехми погружаемии и скорбьми обуреваемии, взирая на Твой образ, яко живей Ти сущей с нами, приносим смиренная моления наша. Не имамы бо ни иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о Мати всех скорбящих и обремененных! Помози нам немощным, утоли скорбь нашу, настави на путь правый нас заблуждающих, уврачуй и спаси безнадежных, даруй нам прочее время живота нашего в мире и тишине проводити, подаждь христианскую кончину, и на страшном суде Сына Твоего явися нам Милосердая Заступница, да всегда поем, величаем и славим Тя, яко благую Заступницу рода христианскаго, со всеми угодившими Богу. Аминь.

* "Богородица. Повествование о земной жизни, рассказы об иконах, молитвы".